zaterdag 28 augustus 2010

Mijn rituelen koffer.



Dit is een opdracht van godsdienst doorheen het 2de semester.

De koffer is bekleed met bolletjes papier, dit heeft een bepaalde betekenis. Bij elke bol stelt men een mens voor op de wereld, maar de bollen hebben ook een verschillende kleur. Hierbij stel ik de wereldbol voor met allemaal gelijke mensen alleen hebben ze een andere kleur of cultuur. Zo ziet u dat de buitenkant van de koffer ook belangrijk is voor iets speciaal te geven aan de koffer. Binnen in de koffer is er heel wat materiaal aanwezig dat met godsdienst te maken heeft en dat men kan gebruiken bij de kleuters. Het is belangrijk dat men op een leuke en aangename manier de kleuters iets bijbrengen over godsdienst.
In de doos zijn gebeden, gedichten dat men tijdens een activiteit kan gaan gebruiken. Deze gedichten zijn dan ook aangepast naar de kleuter toe, zodanig dat de kleuter er iets van opsteekt tijdens de activiteit. Er zijn nog zaken aanwezig in de doos, zoals; wierook, rustgevende muziek, spons, blokjes, spiegel,.... Het zijn niet alleen maar voorwerpen die minder visueel betrokken zijn naar het godsdienstige, zo zijn er ook beeldjes en een kruisje met Jezus. Deze zaken horen er natuurlijk bij zodat het kind een beeld krijg over 'wie' we nu juist praten. Elk voorwerp heeft zo een betekenis. Het was niet de bedoeling dat ik zomaar spullen in de doos ging stoppen zonder een betekenis, want anders kan men het niet echt gaan gebruiken in een godsdienstige activiteit. Ik geef alvast een paar voorbeelden van betekenissen: spons: deze kunnen we gebruiken als er een kleuter is die iets verkeerd heeft gedaan. Men kan er over spreken en visueel tonen dat ze er de spons over doen door wat er is gebeurd te vergeten en te vergeven. Doordat de kleuters zien dat daar een spons aanwezig is, ken men deze uitdrukking gemakkelijker naar het kind toe uitleggen. Nog een voorbeeldje is de spiegel: hierbij is het de bedoeling dat de kleuter naar zichzelf kijkt en zich afvraagt 'wie ben ik'. Dit gaat natuurlijk gepaard met een activiteit. Zo gaan de kinderen meer naar zichzelf en hun persoonlijkheid kijken.
Jullie hebben nu een idee van hoe mijn doos eruit ziet en wat er allemaal aanwezig is om deze te voldoen.

Ik vond dit een toffe opdracht, want hierbij moesten we nadenken over de zin van het leven. Maar ook over wat men zou gebruiken tijdens een activiteit en hoe men dit aan de kleuters zouden kunnen overbrengen met welke voorwerpen.

Hopelijk kan je ideetjes opdoen door mijn doos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten