Kinderen voor kinderen ==> muziek
Dit is een kinderkoor met heel veel Nederlandse liedjes .
Ik vind dit voor de kleuters zeer goede muziek, want alles dat wordt gezongen is zeer goed verstaanbaar.
Er zijn ook heel veel liedjes die men kan gebruiken in een thema bv. Sinterklaas.
Zo werd dit ook gebruikt op mijn stage. Als de kinderen op de speelplaats liepen hoorden ze muziek over de sint. Nadat de kinderen het een paar keer gehoord hadden, konden ze het al heel goed mee zingen.
Tijdens mijn les beweging maakte ik ook gebruik van deze muziek, en met veel succes want de kinderen waren er dol op. Terwijl de kinderen hun oefening deden speelde een liedje over de Sint, zo deden ze hun oefening al zingend. Ik vind dit een goede manier om hun muziek te oefenen, want terwijl ze zingen, oefenen ze hun stem op melodie, ritme,... Ook hun gevoel speelde mee, want als het rustige muziek was werden de kinderen rustig en omgekeerd. Het was natuurlijk aangepast aan de beweging oefeningen die op dat moment nog altijd belangrijker waren.
Ik koos liedjes van dit koor, omdat het kinderen zijn die zingen, dit is ook aangenaam voor de kleuter zelf.
Dit liedje heb ik gebruikt op mijn stage.
Klik hier en veel luister plezier.
dinsdag 5 januari 2010
Kindertekeningen
Dit is een tekening van een kleuter uit het 2de kleuterklasje.
Men ziet dat het kind de vormen herkent, maar het tekenen op papier lukt iets minder goed.
Wat normaal is voor deze leeftijd is dat de persoon op de tekening stokjes heeft als benen.
Maar ook de armen en de handen zien ze als stokjes.
Normaal zou men op deze tekening, Sinterklaas en Zwarte piet moeten herkennen. Maar door de vorm en kleuren is dit niet echt duidelijk.
Ook de vorm van het huis ziet er uit als een vierkant met een driehoekje op, dit is ook eigen aan een kleuter van die leeftijd.
Het kind heeft het moeilijk om de juiste kleur aan een voorwerp te geven. Zo zie je in de mijter wel een beetje rood, maar er komen nog heel wat andere kleuren in voor. Men ziet wel veel evolutie als men kijkt naar een tekening van een peuter of 1ste kleuter. Er is vorm terwijl het bij een peuter gekrabbel is.
Het maken van de valies
In het vak beeld werd van ons verwacht dat we een valies beschilderden.
Ik ging op zoek naar een zeer oude valies, omdat die heel mooi zijn afgewerkt met speciale sloten. Niet alleen de sloten zijn speciaal, maar ik vind dat die oude valiezen wel iets uniek hebben.
Aan de ene kant van mijn valies zie je een olifant die in de modder speelt, en aan de andere kant ziet men een olifant die in het bad zit.
Ik wou iets maken waardoor ik zelf verschillende verhalen kon verzinnen rond de tekeningen. Het verhaal kan telkens anders zijn, waardoor ik variatie breng rond mijn valies.
Bijvoorbeeld:
De olifant maakt zich helemaal vuil met modder en speelt er op los. De olifant is nu wel heel vuil, en is blij dat hij zoveel heeft kunnen spelen. Maar als de olifant thuis komt, ziet mama olifant dat hij zeer vuil is en ze is een beetje boos. Want als de olifant zo vuil is en hij gaat het huis binnen, dan is mama haar huis helemaal vuil. Daarom besloot mama olifant dat hij in bad moest gaan, maar dat wou hij helemaal niet. Mama vroeg 'waarom wil jij niet in bad kleintje?' Hij zei dat hij vuil wou zijn, want dat is leuk, en papa doet dat ook altijd. Alle grote olifanten doen dat 'zei hij'. Mama lachte en zei: 'maar jongen, later als je groot bent mag jij dat ook allemaal doen. Nu ben jij nog te klein en moet je nog wat op je huid passen ' zei ze bezorgd. ' Kom' zei mama, we gaan lekker in bad. Ik zal heel veel zeep in het water doen, dan kan je wat met belletjes spelen....
Zo heb je al één verhaal dat er bij past.
Het was fijn om deze valies te maken, zo liet ik weer mijn fantasie zijn werk doen.
Ik ging op zoek naar een zeer oude valies, omdat die heel mooi zijn afgewerkt met speciale sloten. Niet alleen de sloten zijn speciaal, maar ik vind dat die oude valiezen wel iets uniek hebben.
Aan de ene kant van mijn valies zie je een olifant die in de modder speelt, en aan de andere kant ziet men een olifant die in het bad zit.
Ik wou iets maken waardoor ik zelf verschillende verhalen kon verzinnen rond de tekeningen. Het verhaal kan telkens anders zijn, waardoor ik variatie breng rond mijn valies.
Bijvoorbeeld:
De olifant maakt zich helemaal vuil met modder en speelt er op los. De olifant is nu wel heel vuil, en is blij dat hij zoveel heeft kunnen spelen. Maar als de olifant thuis komt, ziet mama olifant dat hij zeer vuil is en ze is een beetje boos. Want als de olifant zo vuil is en hij gaat het huis binnen, dan is mama haar huis helemaal vuil. Daarom besloot mama olifant dat hij in bad moest gaan, maar dat wou hij helemaal niet. Mama vroeg 'waarom wil jij niet in bad kleintje?' Hij zei dat hij vuil wou zijn, want dat is leuk, en papa doet dat ook altijd. Alle grote olifanten doen dat 'zei hij'. Mama lachte en zei: 'maar jongen, later als je groot bent mag jij dat ook allemaal doen. Nu ben jij nog te klein en moet je nog wat op je huid passen ' zei ze bezorgd. ' Kom' zei mama, we gaan lekker in bad. Ik zal heel veel zeep in het water doen, dan kan je wat met belletjes spelen....
Zo heb je al één verhaal dat er bij past.
Het was fijn om deze valies te maken, zo liet ik weer mijn fantasie zijn werk doen.
maandag 4 januari 2010
Stage in het 2de kleuterklas
Mijn eerste jaar kleuteronderwijs, en mijn eerste stage.
Het was een zeer drukke periode, maar wel zeer leuke periode. Alles was nieuw en alles gebeurde voor de eerste keer. In de school waar ik stond voelde ik mij zeer goed, mijn begeleidster was zeer vriendelijk en stuurde mij op tijd bij. Ik heb heel veel bijgeleerd, zowel over mezelf als over de kinderen. Mijn geduld werd op proef gesteld en ik merkte zo dat ik veel geduld had. Ik voelde mij goed bij die kinderen en toonde hen dat ook.
Het thema in de klas ging over Sinterklaas, dus daarom die prenten.
Deze prenten heb ik gebruikt tijdens een onthaal.
Ik heb deze vergroot op een A3- blad en twee maal overgetekend op maquette papier. Het ene papier was dikker dan het ander. De bedoeling hiervan was dat de kinderen een puzzel konden maken met het dunnere papier. Doordat er klevers op de beide prenten hingen konden ze het dunne papier op het dikke kleven.
Ik gaf al deze prenten een kleur, het dikke papier bleef in één stuk. Het dunner papier werd in stukken geknipt en geplastificeerd.
Het doel hiervan was dat de kinderen de stukjes herkenden op het voorbeeld en dat ze zelf de puzzel konden maken. Als de puzzel gemaakt was hielden we een klassen gesprek over de Sint.
De blinde giraf.
Een opdracht voor muzische grondhouding leerde ons hoe we een fantasierijk verhaal konden maken. (Dit werd in groep gemaakt)
Eerst brachten we al de woorden die in ons opkwamen samen, zo bouwden we verder op elk woord dat men had. Als we bepaalde woorden hadden, maakten we daar een verhaal over, het was vooral belangrijk dat we ons fantasie lieten spreken. Het moest tenslotte een verhaal zijn voor kinderen met al dan niet een boodschap.
Ons verhaal gaat over een giraf dat verdrietig is, want ze is blind en ze kan niets zien. Daardoor heeft de giraf ook geen hobby en verveelt ze zich.
De giraf weet niet meer zo goed wat zij moet doen en besloot om op zoek te gaan naar een hobby. Ze ging op stap en tijdens haar tocht ontmoet ze heel wat andere dieren die allemaal een aparte hobby hadden. Bij elk dier mag ze de hobby eens uitproberen om te kijken of dat bij haar past. Maar telkens opnieuw lukt het haar niet omdat ze niet kan zien, maar de giraf blijft zoeken tot ze uiteindelijk haar hobby vind. Zo zie je maar dat iedereen iets kan!
Met dit verhaal wouden we vooral een boodschap meegeven aan de kinderen, dat ze geen kinderen mogen uitsluiten die een beetje anders zijn dan zij. Uiteindelijk kan iedereen iets en kunnen we van elkaar leren. Zo krijgen de kinderen ook een beter gevoel als ze zien dat ze ook iets kunnen, ook al gaat het niet altijd even goed.
Ik vond dit zeer leuk om te doen.
We hadden veel plezier tijdens het maken van dit verhaal, en tijdens het toneeltje keken de kinderen heel aandachtig naar wat er gebeurde.
Het was een fijne ervaring.
Kikker en de sneeuwman
Toen ik mijn voorleeslesje ging geven in het 2de leerjaar, las ik het boek ' kikker en de sneeuwman' voor.
Het was een zeer leuke les, waarbij ik ook heel wat ervaring heb opgedaan.
De leerlingen luisterden aandachtig en ze werkten heel goed mee als hen iets werd gevraagd.
Ik leerde uit het voorleeslesje om mij aan te passen aan het niveau van de kinderen.
Het voelde ook goed toen ik de kinderen nieuwe woorden kon bij leren en zaken kon meegeven.
Ik had vooral ook een goed gevoel bij de keuze van mijn boek, het is een mooi verhaal waar kinderen uit leren.
Ze leren trouwens niet alleen uit dit boek, maar ook uit de andere boeken van Max Velthuijs.
Ik vind deze boeken zeer mooi, omdat hij de kinderen heel veel bijleert op deze manier. Alles wat hij schrijft, komt wel eens in het werkelijkheid voor, alleen dat het in deze boeken met dieren gebeurt. Doordat hij met dieren werkt zijn deze boeken zeer aantrekkelijk voor de kinderen, het is natuurlijk veel leuker om naar een gekke kikker te kijken dan naar een kindje.
Als je hier klikt, krijgt u een verhaal dat ik persoonlijk heel mooi vind.
Veel luister en kijk plezier.
Abonneren op:
Posts (Atom)