zaterdag 28 augustus 2010

Verteltas: De Boerderij





Mijn verteltas gaat over de boerderij

Dit kan je zeker en vast al zien aan de buitenkant van mijn tas.
De tas is gemaakt uit stof, de tas werd dan ook gemaakt op kinderformaat. Op het stof werden de dieren , de boer en de tractor uit verschillende soorten materies op genaaid. Zo heb je het schaap dat wol heeft en de boer een gestreepte . De figuren hebben heel wat tijd in beslag genomen doordat het allemaal losse stukjes waren en samen een geheel vormen. Nadat mijn tas klaar was, kon ik verder met de inhoud. Hmm even denken , boeken over de boerderij!! Ja dat was wat ik zocht, want mijn tas gaat over de boerderij. Het hoofdverhaal werd, kleine huppel op de boerderij. Dit is een zeer mooi verhaal over een klein konijntje dat op bezoek gaat bij zijn grootouders op de boerderij en daar allerlei dingen mag doen. Hij mag de dieren helpen voeren. Dit boek is zeker en vast geschikt voor kleuters van de 2de kleuterklas de kleuters zijn betrokken en vinden het grappig. Daarnaast is er nog een nevenverhaal. Dit verhaal gaat over Bertje Big, dat is een biggetje dat niet in de modder wil spelen en gaat de andere dieren op de boerderij opzoeken om eens te kijken of hij een ander dier kan zijn. Ook dit is een zeer mooi verhaal, het is zeer grappig om te zien wat Bertje Big allemaal doet om te proberen een ander dier te zijn.
Naast deze leuke verhalen zijn er ook nog informatieve boeken aanwezig. Het zijn zeer interessante boeken, want men vindt er alles over de dieren terug. Alles wat men wil weten en moet weten is te vinden in het boek. Je ziet wat de dieren eten, waar ze slapen,.... Uiteraard zijn het niet alleen boeken, maar er zijn ook spullen aanwezig waarmee ze kunnen spelen. Zo hebben we inlegpuzzels op verschillende niveaus, een memorie, een spel waar ze verschillende soorten dieren moeten voeren,…. Het is belangrijk dat deze aanwezig zijn, zo kan de kleuter spelen rond het thema en is de betrokkenheid groter. Het is natuurlijk wel van groot belang dat de spelletje aansluiten bij het thema, anders heeft het niet veel zin dat je een verteltas rond een bepaald thema hebt.
Als laatste is er nog de handpop, deze is in de vorm van een konijn. Deze handpop is bewust gekozen zodat het kind het hoofdverhaal kan naspelen en zelf een verhaal kan fantaseren. Om de kleuters nog steeds in het thema te betrekken zijn er ook nog kleurplaten aanwezig over de boerderij, deze kunnen ze dan terug meebrengen naar de klas. Het is niet de bedoeling dat de kleuters de tas gewoon meenemen naar huis zonder dat de ouders echt weten wat de bedoeling juist is van de tas. Daarom is er een de tas een brief aanwezig voor de ouders. Op de brief staat wat nu juist de bedoeling is van deze tas, wat van hen verwacht wordt en wat men bij de kinderen wil bereiken. Op de brief staat ook nog wat er in de zak aanwezig is zodat alles altijd terug mee komt naar de klas. Zo krijgt het kind dat er na komt ook de kans om het thema grondig te kunnen 'doornemen' / onderzoeken. Als een ouder iets kwijt wil kan zijn dat in het heen en weer schriftje dat ook aanwezig is. Het is de bedoeling dat ouders daarin hun commentaar kwijt kunnen over de tas en natuurlijk wat het kind er van vond. Of het kind geïnteresseerd was en of de betrokkenheid groot was.

Zo ziet mijn verteltas eruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten